Plánované výstupy projektu
Výukové kurzy v CIVE (pro výuku geografie a kartografie a pro výuku cizích jazyků)
Kurzy jsou složené z jednotlivých lekcí/modulů se zaměřením na výuku geografie a kartografie či na výuku cizích jazyků. Obsahem každé lekce je scénář (tzn. typ řešené úlohy), metodický list (podpora pro lektora, podle níž vede výuku) a tomu odpovídající virtuální prostředí s požadovanými funkcemi. V případě lekcí pro výuku cizích jazyků budou testovány i existující aplikace.
Akreditované vzdělávací kurzy pro učitele (zeměpisu a pro učitele anglického jazyka)
Jednodenní kurz pro učitele zeměpisu či AJ vede k porozumění principů efektivního využití CIVE a k osvojení si základních postupů implementace tohoto nástroje do výuky. V důsledku toho má kurz zlepšit didaktické dovednosti učitele a napomoci učitelům k zavedení VR do výuky. VR by tak měla fungovat jako podpůrný prostředek k vyšší kolaboraci žáků ve výuce, ke zlepšení jejich motivace a k jejich kognitivnímu rozvoji. Součástí kurzu je mj. i tréninkový scénář probíhající přímo v CIVE.
Výsledky empirických studií využívání CIVE v oblasti vzdělávání
Studie jsou postaveny na smíšeném výzkumném designu, kvantitativní fáze je dominantní. Studie zaměřená na oblast jazykového vzdělávání se soustředí na srovnání efektivity mezi CIVE a běžnou výukou, resp. zjištění oblastí, kde CIVE nabízí výhody oproti běžné výuce a naopak, kde běžná výuka je stále výhodnější. Výzkum zaměřené na geografii a kartografii navazuje na předchozí studii základního výzkumu autorů a je mj. očekáváno ověření efektů interaktivity a názornosti.
Workshop: Jak vyučovat v kolaborativních imerzivních virtuálních prostředích (CIVE): od humanitních věd po přírodní, ve školách i knihovnách
Cílem workshopu je pomoci lektorům s implementací iVR do výuky v nejširším slova smyslu – od technického zapojení a zprovoznění, až po didaktickou, pedagogicko-psychologickou a metodickou stránku vzdělávacího procesu. Vzdělavatelé budou mít možnost si technologii sami vyzkoušet v různých didaktických situacích, kriticky je posuzovat a diskutovat o nich. Smyslem aktivity je zajistit efektivní transfer know-how ohledně využívání virtuální reality učitelům, vzdělavatelům a didaktikům.
Monografie: Učení a vyučování ve virtuální realitě: Možnosti a limity kolaborativních imerzivních virtuálních prostředí
Odborná recenzovaná monografie bude prezentovat a integrovat získané poznatky z implementace CIVE do učení a vzdělávání. Obsahem bude teoretický rámec učení a vzdělávání v CIVE, metodologie realizovaného smíšeného výzkumu, implementace CIVE do výuky geografie a anglického jazyka, výhody a limity použití CIVE ve výuce a způsoby práce učitelů v CIVE. Kniha bude určena učitelům, kterým bude sloužit jako metodická opora při vytváření vlastních lekcí za pomocí imerzivní virtuální reality.